info@digitalvisual.nl

+316-49366851

Volg onze socials

info@digitalvisual.nl

+316-49366851

info@digitalvisual.nl

+316-49366851

Volg onze socials

Wat zijn smart doelen en wat is de meerwaarde hiervan?
Wat zijn smart doelen en wat is de meerwaarde hiervan?
Wat zijn smart doelen en wat is de meerwaarde hiervan?

Introductie

Marketingdoelstellingen waarom SMART?

Welkom bij de blogpost van Digital&Visual Agency. Het hebben van duidelijke en meetbare doelstellingen is essentieel voor het succes van elke online marketingcampagne. Maar wat zijn smart doelen? SMART is een acroniem, oftewel afkorting voor specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden en dit framework helpt marketeers om hun doelstellingen op een effectieve en efficiënte manier te formuleren en te bereiken. Wij gaan in deze blogpost wat dieper in op wat smart doelstellingen precies zijn, waarom ze zo belangrijk zijn voor online marketingdoelstellingen en hoe je ze kunt opstellen voor jouw bedrijf. Of je nu nieuw bent in online marketing of een doorgewinterde professional, deze informatie zal nuttig kunnen zijn om jouw marketinginspanningen naar een hoger niveau te tillen.

Wat zijn SMART-doelstellingen?

SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Dit acroniem wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat doelstellingen duidelijk, haalbaar en meetbaar zijn.

  • Specifiek: Een doelstelling moet duidelijk en specifiek zijn. Het moet niet vaag of breed geformuleerd zijn, maar juist heel concreet en gericht op een bepaald resultaat.

  • Meetbaar: Een doelstelling moet meetbaar zijn. Dit betekent dat er concrete cijfers en statistieken aan verbonden moeten worden zodat de voortgang en resultaten gemeten kunnen worden.

  • Acceptabel: Een doelstelling moet acceptabel zijn voor alle betrokken partijen (stakeholders). Het moet realistisch zijn en past binnen de visie en waarden van de organisatie.

  • Realistisch: Een doelstelling moet haalbaar zijn. Het moet uitdagend zijn, maar niet onrealistisch.

  • Tijdgebonden: Een doelstelling moet een deadline hebben. Het moet duidelijk zijn voor welke datum het doel bereikt moet worden.

Voorbeeld: tegen het einde van het kwartaal Q1, willen we onze conversieratio verhogen met 10% door middel van het optimaliseren van onze landingspagina's (website) en het personaliseren van onze marketingcampagnes voor specifieke doelgroepen. Dit zal worden gemeten door middel van het bijhouden van het aantal conversies via Google Analytics 4.

De doelstelling is specifiek omdat het aangeeft wat er moet gebeuren (verhogen van conversieratio) en hoe het moet gebeuren (optimaliseren van landingspagina's en personalisatie van marketingcampagnes). Het is meetbaar, omdat het wordt gevolgd met Google Analytics 4. Het is haalbaar, omdat het verhogen van conversieratio met 10% een realistisch doel is voor het bedrijf. Het is relevant, omdat een hogere conversieratio direct bijdraagt aan de groei van het bedrijf. Tot slot is het tijdgebonden omdat het een specifieke deadline heeft, namelijk het einde van het kwartaal Q1.

Maar waarom zijn SMART-doelstellingen toch zo belangrijk in online marketing?

SMART-doelstellingen zijn belangrijk, omdat het helpt om focus en duidelijkheid te creëren bij het behalen van online marketingdoelstellingen. Door specifieke, meetbare en tijdgebonden doelstellingen te hebben, kunnen marketeers en webdevelopers gerichter werken en beter hun inspanningen meten en optimaliseren. Hetgeen zorgt ervoor dat het team zich richt op wat echt belangrijk is, focus en voorkomt dat ze zich laten afleiden door minder belangrijke zaken, prioriteiten stellen.

SMART-doelstellingen zorgen ook voor meer betrokkenheid en motivatie bij het team. Door doelstellingen duidelijk te communiceren en de voortgang regelmatig te meten, kan het team zien welke vooruitgang er wordt geboekt en wat er nog moet gebeuren om het doel te bereiken. Dit geeft ook meteen een gevoel van verlossing van het team, omdat je stapsgewijs en georganiseerd een taak vervuld.

KPI's zijn van toegevoegde waarde om je marketingdoelstellingen te behalen, zie hier meer in de KPI's blog.

Conclusie

Het opstellen van SMART-doelstellingen is een belangrijke stap in het behalen van succesvolle online marketingdoelstellingen. Het zorgt voor focus, duidelijkheid en betrokkenheid bij het team. Door doelstellingen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden te maken, kan het team gerichter werken en beter de voortgang en resultaten meten en optimaliseren. Dus, als je je online marketingdoelstellingen wilt behalen, zorg er dan voor dat ze SMART zijn!

Outro

Bedankt dat u de tijd heeft genomen om deze blogpost te lezen. Digital&Visual Agency wenst u een fijne dag!

Groetjes,

Kevin

Power is about spreading love and kindness - Kevin Shen

Gemaakt door Kevin Shen

Blijf op de hoogte van de nieuwste updates

Vul hier je e-mail adres in en en meld je aan voor het laatste nieuws!

Blijf op de hoogte van de nieuwste updates

Vul hier je e-mail adres in en en meld je aan voor het laatste nieuws!

Blijf op de hoogte van de nieuwste updates

Vul hier je e-mail adres in en en meld je aan voor het laatste nieuws!

Copyright © Digital&Visual Agency

Alle rechten voorbehouden 2023.

Volg onze socials

E-mailadres

info@digitalvisual.nl

Mobiel

+316 49366851

Kvk-nummer

89030915

Btw nummer

NL004691060B74

Copyright © Digital&Visual Agency

Alle rechten voorbehouden 2023.

Volg onze socials

E-mailadres

info@digitalvisual.nl

Mobiel

+316 49366851

Kvk-nummer

89030915

Btw nummer

NL004691060B74

Copyright © Digital&Visual Agency

Alle rechten voorbehouden 2023.

Volg onze socials

E-mailadres

info@digitalvisual.nl

Mobiel

+316 49366851

Kvk-nummer

89030915

Btw nummer

NL004691060B74